Stargard to ważna stacja kolejowa, zlokalizowana w malowniczym Stargardzie, w województwie zachodniopomorskim. W przeszłości, w 2000 roku, miejscowy dworzec mógł poszczycić się niemal czterema milionami pasażerów, co umiejscawiało go w kategorii A, oznaczającej duże natężenie ruchu pasażerskiego.
Jednakże, zgodnie z nową klasyfikacją dworców, wprowadzaną od 2015 roku, Stargard nie jest już klasyfikowany w najwyższej kategorii, a obecnie funkcjonuje jako dworzec regionalny. Mimo to, stacja wciąż odgrywa kluczową rolę w sieci kolejowej, gdyż zatrzymują się na niej pociągi pasażerskie wszystkich kategorii, dostarczając podróżnych do wielu kierunków i umożliwiając komfortowe przemieszczanie się po regionie.
Ruch pasażerski
Ruch pasażerski na stacji kolejowej w Stargardzie stanowi ważny element komunikacji w regionie. Poniższa tabela przedstawia dane dotyczące rocznej wymiany pasażerów oraz średnią wymianę na dzień w poszczególnych latach. Analiza tych danych pozwala uzyskać wgląd w zmiany zachodzące w tym obszarze.
Rok | Roczna wymiana | Wymiana pasażerów na dzień | Lokalizacja w Polsce |
---|---|---|---|
2017 | 1 830 000 | 5 000 | 49 |
2018 | 1 800 000 | 5 200 | 61 |
2019 | 1 860 000 | 5 100 | 57 |
2020 | 1 130 000 | 3 100 | 56 |
2021 | 1 280 000 | 3 500 | 64 |
2022 | N/A | 4 800 | 76 |
Obserwując te liczby, można zauważyć pewne wahania w liczbie podróżnych, co może być wynikiem różnych czynników, w tym zmieniającej się sytuacji społeczno-gospodarczej oraz wpływu pandemii na transport publiczny.
Historia
Budynki dworca osobowego w Stargardzie zostały wzniesione w latach 1844–1845, w okresie intensywnej budowy linii kolejowej, której celem było połączenie Berlina z Poznaniem. Trasa ta prowadziła przez Szczecin oraz Stargard. 1 maja 1846 roku na stację przybył pierwszy pociąg, ciągnięty przez parowóz, przyjeżdżający ze Szczecina. Już w 1848 roku pasażerowie mogli dojechać do Poznania, a w latach 1856–1859 zrealizowano przedłużenie linii do Koszalina.
Na przełomie XIX wieku zbudowano kolejne połączenia, m.in. do Piły oraz Kostrzyna przez Pyrzyce, co miało istotny wpływ na uprzemysłowienie miasta.
II wojna światowa przyniosła wiele zniszczeń, jednak renowacja stacji następowała szybko, co pozwoliło na utrzymanie połączeń kolejowych z innymi regionami kraju. W latach późniejszych wdrażano kolejne innowacje technologiczne. Wprowadzono nowe rozwiązania, takie jak szyny bezstykowe, a także lokomotywy spalinowe, co znacznie poprawiło komfort podróży. Uruchomienie trakcji elektrycznej na trasie Stargard – Krzyż miało miejsce 21 marca 1978 roku, a jeszcze w tym samym roku linia ta została przedłużona do Szczecina.
W 1994 roku wdrożono system wizualnej informacji dla pasażerów, który obejmował automatyczne tablice informacyjne wskazujące czasy przyjazdu i odjazdu pociągów. Obecnie przez stację przejeżdża dziennie ponad 160 pociągów pasażerskich oraz około 40 towarowych. W 2000 roku z usług stacji Stargard skorzystało przeszło 3 930 138 pasażerów.
Nazwa
Wynikające z zmieniającej się rzeczywistości, od 1 stycznia 2016 roku obowiązuje nowa, uproszczona jednogłoskowa nazwa dla miasta Stargard. Należy jednak zauważyć, że nazwa stacji kolejowej pozostała niezmieniona i w dalszym ciągu brzmi Stargard Szczeciński. Władze lokalne Stargardu złożyły formalny wniosek do spółki PKP PLK w celu uzyskania zmiany nazwy, mając nadzieję, że zmiana ta zostanie wdrożona wspólnie z planowaną wiosenną aktualizacją rozkładu jazdy. Ostatecznie, zmiana została wprowadzona dopiero podczas czerwcowej korekty rozkładu jazdy.
Układ
Stacja kolejowa w Stargardzie dysponuje dwoma nastawniami, które pełnią kluczowe funkcje w jej bieżącej obsłudze.
Nastawnia Sr, znajdująca się przy wiadukcie kolejowym przy ulicy Konopnickiej, zajmuje się zarządzaniem rozjazdami w centralnej części stargardzkiego węzła kolejowego.
Natomiast nastawnia Sr1, usytuowana w bliskim sąsiedztwie ulicy Składowej, odpowiada za sterowanie rozjazdami w northern części tego węzła komunikacyjnego.
Pozostałe obiekty w kategorii "Inne obiekty":
Szlak Hetmana Stefana Czarnieckiego | Willa Karowów | Hala OSiR-u w Stargardzie | Ratusz w Stargardzie | Stara Synagoga w Stargardzie | Stadion Miejski w Stargardzie | Stargard Kluczewo | Szlak Stargard – Klejnot Pomorza | Krzyż pokutny w Stargardzie | Wojskowa Specjalistyczna Przychodnia Lekarska SP ZOZ w Stargardzie | Pomnik 15. Południk | Mała Ina | Wieża ciśnień w Stargardzie | Dom Zakonny Towarzystwa Chrystusowego w StargardzieOceń: Stargard (stacja kolejowa)