Stargard (stacja kolejowa)


Stargard to ważna stacja kolejowa, zlokalizowana w malowniczym Stargardzie, w województwie zachodniopomorskim. W przeszłości, w 2000 roku, miejscowy dworzec mógł poszczycić się niemal czterema milionami pasażerów, co umiejscawiało go w kategorii A, oznaczającej duże natężenie ruchu pasażerskiego.

Jednakże, zgodnie z nową klasyfikacją dworców, wprowadzaną od 2015 roku, Stargard nie jest już klasyfikowany w najwyższej kategorii, a obecnie funkcjonuje jako dworzec regionalny. Mimo to, stacja wciąż odgrywa kluczową rolę w sieci kolejowej, gdyż zatrzymują się na niej pociągi pasażerskie wszystkich kategorii, dostarczając podróżnych do wielu kierunków i umożliwiając komfortowe przemieszczanie się po regionie.

Ruch pasażerski

Ruch pasażerski na stacji kolejowej w Stargardzie stanowi ważny element komunikacji w regionie. Poniższa tabela przedstawia dane dotyczące rocznej wymiany pasażerów oraz średnią wymianę na dzień w poszczególnych latach. Analiza tych danych pozwala uzyskać wgląd w zmiany zachodzące w tym obszarze.

RokRoczna wymianaWymiana pasażerów na dzieńLokalizacja w Polsce
20171 830 0005 00049
20181 800 0005 20061
20191 860 0005 10057
20201 130 0003 10056
20211 280 0003 50064
2022N/A4 80076

Obserwując te liczby, można zauważyć pewne wahania w liczbie podróżnych, co może być wynikiem różnych czynników, w tym zmieniającej się sytuacji społeczno-gospodarczej oraz wpływu pandemii na transport publiczny.

Historia

Budynki dworca osobowego w Stargardzie zostały wzniesione w latach 1844–1845, w okresie intensywnej budowy linii kolejowej, której celem było połączenie Berlina z Poznaniem. Trasa ta prowadziła przez Szczecin oraz Stargard. 1 maja 1846 roku na stację przybył pierwszy pociąg, ciągnięty przez parowóz, przyjeżdżający ze Szczecina. Już w 1848 roku pasażerowie mogli dojechać do Poznania, a w latach 1856–1859 zrealizowano przedłużenie linii do Koszalina.

Na przełomie XIX wieku zbudowano kolejne połączenia, m.in. do Piły oraz Kostrzyna przez Pyrzyce, co miało istotny wpływ na uprzemysłowienie miasta.

II wojna światowa przyniosła wiele zniszczeń, jednak renowacja stacji następowała szybko, co pozwoliło na utrzymanie połączeń kolejowych z innymi regionami kraju. W latach późniejszych wdrażano kolejne innowacje technologiczne. Wprowadzono nowe rozwiązania, takie jak szyny bezstykowe, a także lokomotywy spalinowe, co znacznie poprawiło komfort podróży. Uruchomienie trakcji elektrycznej na trasie Stargard – Krzyż miało miejsce 21 marca 1978 roku, a jeszcze w tym samym roku linia ta została przedłużona do Szczecina.

W 1994 roku wdrożono system wizualnej informacji dla pasażerów, który obejmował automatyczne tablice informacyjne wskazujące czasy przyjazdu i odjazdu pociągów. Obecnie przez stację przejeżdża dziennie ponad 160 pociągów pasażerskich oraz około 40 towarowych. W 2000 roku z usług stacji Stargard skorzystało przeszło 3 930 138 pasażerów.

Nazwa

Wynikające z zmieniającej się rzeczywistości, od 1 stycznia 2016 roku obowiązuje nowa, uproszczona jednogłoskowa nazwa dla miasta Stargard. Należy jednak zauważyć, że nazwa stacji kolejowej pozostała niezmieniona i w dalszym ciągu brzmi Stargard Szczeciński. Władze lokalne Stargardu złożyły formalny wniosek do spółki PKP PLK w celu uzyskania zmiany nazwy, mając nadzieję, że zmiana ta zostanie wdrożona wspólnie z planowaną wiosenną aktualizacją rozkładu jazdy. Ostatecznie, zmiana została wprowadzona dopiero podczas czerwcowej korekty rozkładu jazdy.

Układ

Stacja kolejowa w Stargardzie dysponuje dwoma nastawniami, które pełnią kluczowe funkcje w jej bieżącej obsłudze.

Nastawnia Sr, znajdująca się przy wiadukcie kolejowym przy ulicy Konopnickiej, zajmuje się zarządzaniem rozjazdami w centralnej części stargardzkiego węzła kolejowego.

Natomiast nastawnia Sr1, usytuowana w bliskim sąsiedztwie ulicy Składowej, odpowiada za sterowanie rozjazdami w northern części tego węzła komunikacyjnego.


Oceń: Stargard (stacja kolejowa)

Średnia ocena:4.72 Liczba ocen:6